Αποτελεί ημερομηνία ορόσημο για ορισμένες οικογένειες, οι οποίες έχασαν τους συγγενείς τους. Μια ημερομηνία που θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη των ανθρώπων. Σαν σήμερα στις 15 Απριλίου 1912, το πολυτελές πλοίο «Τιτανικός» βυθίζεται και εκατοντάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους στα παγωμένα νερά του ωκεανού.
Τιτανικός: Η σύντομη ιστορία του
Ο Τιτανικός αποτέλεσε ένα από τα πιο σημαντικά επιβατηγά υπερωκεάνια της εταιρίας White Star Line. Αυτό το πλοίο ήταν το μεγαλύτερο που είχε δημιουργηθεί, μέχρι εκείνη την εποχή, για τη μεταφορά επιβατών. Η προέλευσή του ήταν βρετανική και την κατασκευή του την επιμελήθηκε ο αρχιτέκτων ναυπηγός Τόμας Άντριους, στο ναυπηγείο Harland and Wolff στο Μπέλφαστ.
Το πλοίο είχε σχεδιαστεί για να καλύπτει όλες τις ανάγκες των επιβατών του και να τους προσφέρει άνεση και πολυτέλεια. Ήταν εξοπλισμένο, λοιπόν, με γυμναστήριο, πισίνα, βιβλιοθήκες, ακριβά εστιατόρια και πολυτελείς καμπίνες. Επιπλέον, υπήρχε και ασύρματος τηλέγραφος που χρησιμοποιούνταν από το πλήρωμα.
Σε ό,τι είχε να κάνει με την ασφάλεια, ο Τιτανικός είχε προηγμένο σύστημα ασφαλείας. Μεταξύ άλλων διέθετε και στεγανά διαμερίσματα και υδατοστεγείς πόρτες. Το πλοίο διέθετε αρκετές σωστικές λέμβους, αλλά όχι όσες χρειάζονταν για να καλύψουν όλους τους επιβάτες.
Το τραγικό τέλος
Ο Τιτανικός απέπλευσε για πρώτη φορά από το Σαουθάμπτον στις 10 Απριλίου 1912, με 2.224 επιβάτες και προορισμό την Νέα Υόρκη. Στο πηδάλιο του πλοίου βρισκόταν ο πλοίαρχος Έντουαρντ Σμιθ. Επιβάτες του ήταν μερικοί από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου και εκατοντάδες μετανάστες από την Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία, τη Σκανδιναβία και άλλες περιοχές από όλη την Ευρώπη οι οποίοι αναζητούσαν μια καλύτερη ζωή στη Βόρεια Αμερική.
Με βάση την προγραμματισμένη διαδρομή του για Νέα Υόρκη (17 Απριλίου 1912), το πλοίο έκανε στάση σε δυο λιμάνια. Στο Χερβούργο, στη Γαλλία, και στο Κουίνσταουν, στην Ιρλανδία. Μετά από 4 ημέρες, και αφού είχε καλύψει αρκετά μίλια, το πλοίο συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο. Η ώρα ήταν 11:40 μ.μ. και οι πρώτοι φόβοι πως το πλοίο θα βυθιζόταν είχαν ήδη μπει στο μυαλό του πληρώματος.
Η σφοδρή σύγκρουση με το παγόβουνο είχε σαν αποτέλεσμα να προκληθεί τεράστια ζημιά στη δεξιά πλευρά του πλοίου. Όταν τα 5 από τα 16 υδατοστεγή διαμερίσματα είχαν πια γεμίσει με νερό, οι πρώτες λέμβοι άρχισαν να πέφτουν στην θάλασσα. Λόγω του πανικού που επικρατούσε εκείνη την στιγμή, επιβιβάστηκαν στις λέμβους πολλοί περισσότεροι άνθρωποι από όσους μπορούσαν κανονικά αυτές να συγκρατήσουν. Οι περισσότεροι άνδρες που βρίσκονταν στο πλοίο παρέμειναν πίσω, προκειμένου να σωθούν τα γυναικόπαιδα.
Στις 2:20 π.μ., το πλοίο έσπασε στα δύο. Έπειτα, άρχισε να βυθίζεται με πιο γρήγορο ρυθμό, καθώς κάποια στιγμή τα δυο μεγάλα φουγάρα του αποκολλήθηκαν από τη βάση τους. Την ίδια ώρα, χίλια άτομα είχαν παραμείνει πάνω στο πλοίο, μέχρι τη στιγμή που κατέληξαν στα παγωμένα νερά του ωκεανού, και ορισμένοι σκοτώθηκαν από την πτώση των φουγάρων στα οποία είχαν αναρριχηθεί για να σωθούν.
Μία ώρα μετά, εμφανίστηκε το επιβατηγό πλοίο RMS Carpathia της Cunard Line, το οποίο κατάφερε να διασώσει 705 επιζώντες.
Ο Τιτανικός σήμερα
Σήμερα, ο Τιτανικός βρίσκεται βυθισμένος στον ωκεανό, στα 3.784 m και αποτελεί ένα θαλάσσιο μνημείο που έχει μείνει στην ιστορία. Μετά την βύθισή του, το 1985, οι ειδικοί κατάφεραν να ανασύρουν χιλιάδες αντικείμενα, τα οποία μέχρι σήμερα βρίσκονται σε εκθέσεις μουσείων όλου του κόσμου.
Η τραγική ιστορία επηρέασε και συγκίνησε βαθιά τους ανθρώπους που έμαθαν σχετικά με αυτήν, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ταινίες, βιβλία, τραγούδια, εκθέματα και μνημεία προς τιμήν του πλοίου και των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στο ναυάγιο.
Αυτή η τρομερή τραγωδία αποτέλεσε το έναυσμα για να παρθούν νέα μέτρα για την ασφάλεια των επιβατών στα πλοία. Έτσι, πολλά από αυτά μετασκευάστηκαν, έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στους καινούργιους κανόνες ασφάλειας.
Στις 15 Απριλίου 2012, την επέτειο των 100 χρόνων από την βύθισή του, ο Τιτανικός αναγνωρίστηκε από την UNESCO ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.