Η πιο διαδεδομένη τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης για τη χρονιά που διανύουμε δεν είναι άλλη από τα chatbots. Όπως δηλώνει και η ονομασία τους, πρόκειται για προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν περιεχόμενο συζήτησης, δημιουργώντας κείμενο, ανάλογο των οδηγιών που θα δώσει ο χρήστης.
Σε μια εποχή που είναι ψηφιοποιημένη όσο ποτέ, τα AI chatbots δίνουν τη δυνατότητα κειμενογράφησης σε χρόνους-ρεκόρ, διευκολύνουν την επεξεργασία και διόρθωση κειμένων, χρησιμοποιούνται σαν μια μορφή αναζήτησης πληροφορίας.
Επιπλέον, προσφέρουν τις βάσεις για την ανάπτυξη του conversational marketing, αφού χρησιμοποιούνται πολύ συχνά στο χώρο της εξυπηρέτησης πελατών. Το κυριότερο προτέρημά τους είναι, λοιπόν, η συμπύκνωση του χρόνου εργασίας όσων τα επιστρατεύουν.
Ταυτόχρονα, δημιουργείται πολύς αντίλογος γύρω από την τεχνολογία των chatbots, με κύριες ανησυχίες την αντικατάσταση των ανθρωπίνων εργατικών χεριών από την τεχνητή νοημοσύνη, την αδυναμία διαχωρισμού μεταξύ περιεχομένου παραγόμενου από ανθρώπους και ΑΙ, και συνεπώς την αντικατάσταση των ανθρωπίνων σχέσεων με σχέσεις μεταξύ ανθρώπων και υπολογιστών.
Επειδή, όμως, πολλά από αυτά τα γενικευμένα επιχειρήματα στηρίζονται στην κινδυνολογία και δημιουργούν ηθικούς πανικούς, είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε ότι τα ΑΙ chatbots υπόκεινται σε ορισμένους περιορισμούς.
Ορισμένοι εξ αυτών υποθάλπτουν κάποια πραγματικά ρίσκα, και ορισμένοι άλλοι μας επιβεβαιώνουν ότι η εξέταση των υπέρ και των κατά μιας τέτοιας τεχνολογίας χρειάζεται νηφαλιότητα.
Οι 3 περιορισμοί των AI chatbots
Έλλειψη πρακτικού AI
Όσο και αν αυτού του είδους η τεχνολογία είναι προορισμένη για να μιμηθεί την ανθρώπινη αλληλόδραση, δεν κατέχει την απαραίτητη νοημοσύνη να αντιληφθεί τα συμφραζόμενα της επικοινωνίας, τα ανθρώπινα συναισθήματα και την καταλληλότητα στην οποία θα δώσει τη ζητούμενη απάντηση.
Τα AI chatbots δεν είναι τόσο προσαρμοστικά όσο μπορεί να φαντάζεται κανείς, και παρότι έχουν την προοπτική να υπαχθούν σε βελτιώσεις, η υπάρχουσα υπολογιστική δύναμη της διαθέσιμης έως τώρα τεχνολογίας δεν επιτρέπει σε αυτού του είδους την τεχνητή νοημοσύνη να εξελιχθεί σε εντυπωσιακό βαθμό.
Για παράδειγμα, τα chatbots ανταποκρίνονται κατά κύριο λόγο σε λέξεις-κλειδιά. Αυτό σημαίνει ότι το περικείμενο μιας συζήτησης είναι σχεδόν αδύνατον να ληφθεί υπ’όψιν για τα κείμενα που θα παραχθούν, αλλά και πως, οι λύσεις στα προβλήματα τα οποία τίθενται γίνεται δυσκολότερο να είναι συγκεκριμένες και εξατομικευμένες.
Γλωσσικοί περιορισμοί
Τα περισσότερα AI chatbots μαθαίνουν τη γλώσσα μέσω Natural Language Processing (NLP). Αντί δηλαδή να προγραμματιστεί η γλώσσα τους με μηχανικό τρόπο, τα chatbots βασίζονται στην εκμάθηση μέσω της εμπειρίας μιας συζήτησης με τον φυσικό ομιλητή της γλώσσας, τον άνθρωπο.
Με άλλα λόγια, εφ’όσον δεν μπορούμε να μάθουμε μαζικά ως χρήστες να μιλάμε σε μια γλώσσα προγραμματισμού, η τεχνητή νοημοσύνη χρειάζεται να μας διευκολύνει. Ωστόσο, καλούνται να μιλήσουν αυτή τη γλώσσα χωρίς λεξικό, χωρίς ένα σύνολο κανόνων για τη γλώσσα.
Άλλωστε, η γλώσσα ως ένας πολυσχιδής και δυναμικά εξελισσόμενος ζωντανός πολιτισμικός οργανισμός, είναι σχεδόν αδύνατον να μπει σε καλούπια. Εν ολίγοις, οι λεπτές αποχρώσεις της γλώσσας, ιδίως όταν αφορούν σε ιδιωματισμούς αλλά και μη δυτικές κουλτούρες παραμένουν ένα αίνιγμα για αυτού του είδους την τεχνολογία.
Επιπλέον, το NLP καθιστά τα AI chatbots έρμαια σε γραμματικά και εκφραστικά λάθη, αλλά και δυσορθογραφία. Φυσικά, αυτά τα ζητήματα δημιουργούν και ένα έλλειμμα στη δυνατότητα κατανόησης των chatbots κατά τη διάρκεια της συζήτησης με τον άνθρωπο.
Ζητήματα ασφαλείας
Όπως οποιαδήποτε τεχνολογία βρίσκεται και λειτουργεί μέσα στον Παγκόσμιο Ιστό, έτσι και στην προκειμένη περίπτωση δημιουργείται ένα σοβαρό ζήτημα κυβερνοασφάλειας.
Αρχικά, κανένα από τα διαθέσιμα στο ευρύ κοινό AI chatbots δεν εγγυάται την πλήρη ιδιωτικότητα των συζητήσεων. Αντιθέτως, ενημερώνουν τους χρήστες τους ότι κάποια από τα δεδομένα τους διαμοιράζονται σε τρίτα μέρη, προκειμένου τη συλλογή δεδομένων που τόσο πολύ έχει ανάγκη για να λειτουργήσει και να αποφέρει αποτελέσματα αυτή η τεχνολογία.
Δεύτερον, επίδοξοι κυβερνοεγκληματίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη των chatbots με σκοπό να αντλήσουν δεδομένα. Αυτό γίνεται δυνατό ακριβώς επειδή δεν είναι σαφή τα όρια της προστασίας δεδομένων, και σημαίνει την ανάγκη λήψης προστατευτικών μέτρων σε ατομικό επίπεδο.
Ορισμένες οδηγίες που δίνονται στους χρήστες είναι να αποφεύγουν να καταγράφουν προσωπικά τους δεδομένα όπως τα τραπεζικά, επιχειρηματικά ή άλλα ταυτοποιητικά στοιχεία, να μη χρησιμοποιούν τα AI chatbots για να εκμυστηρευθούν ευάλωτες συναισθηματικές τους καταστάσεις αλλά και, φυσικά, τα passwords τους.
Σε κάθε περίπτωση… παρά τις ανησυχίες που εγείρονται για τα AI chatbots και τους καταφανείς περιορισμούς στους οποίους υπόκεινται, πάντως, αυτά παραμένουν χρήσιμα.
Είναι εργαλεία με σκοπό τη διευκόλυνση ενός project, και όχι έλλογοι, σκεπτόμενοι οργανισμοί που μπορούν να παραγάγουν ολόκληρο το project, και ως τέτοια καλόν είναι να αντιμετωπίζονται.