
Οι νεοφυείς ή αλλιώς start-up εταιρίες θεωρούνται από τις επιχειρηματικές εκείνες μορφές που θα απασχολήσουν τον κλάδο του business όχι μόνο στο τώρα, αλλά και στο μέλλον.
Οι ελληνικές, μάλιστα, start-up, έχουν ξεκινήσει να τραβούν τα βλέμματα από επιχειρήσεις – γίγαντες όπως η Meta Facebook και η Microsoft, ενώ φαίνεται ότι τα χρόνια που ακολούθησαν τις αλλεπάλληλες καραντίνες υπάρχει ήδη πολλή κινητικότητα ελληνικών start-up ακόμη και στην … εύ-φορη πεδιάδα της Silicon Valley!
Το ακόμα πιο ενδιαφέρον και άξιο αναφοράς χαρακτηριστικό πολλών από αυτών των start-up είναι, δε, το γεγονός ότι πολλές από τις εταιρίες αυτές ιδρύθηκαν και εκκίνησαν την δραστηριότητά τους σε συμφραζόμενα κοινωνικής και οικονομικής κρίσης, κόντρα σε αφηγήσεις και προβλέψεις που ήθελαν την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα να αποκτά
Ελληνικές start-up που εξαγοράστηκαν από κολοσσούς του εξωτερικού
Η start-up που ιδρύθηκε το 2005 από τον Μάριο Σταυρόπουλο και τον Αργύρη Κανίνη δραστηριοποιείται σε μία πολύ ενδιαφέρουσα στη ρομποτική αυτοματοποίηση διαδικασιών σε περιβάλλον υπολογιστή, ιδίως όπως εφαρμόζεται σε επιχειρήσεις, συμπυκνώνοντας τον χρόνο και τον κόπο που απαιτούν οι πολλές επαναλαμβανόμενες και χρονοβόρες εργασίες, σε κλάδους της τραπεζικής και της υγείας.
Μόλις το 2022 η Microsoft αναγνώρισε στο πρόσωπο της ελληνικής start-up έναν πολύτιμο συνεργάτη, και αποφάσισε να προχωρήσει στην πλήρη εξαγορά της, ενσωματώνοντάς της στο ήδη υπάρχον σύστημα αυτοματοποίησής της Microsoft Power Automate, που δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας bots (ναι, επί της ουσίας robots, καλά κατάλαβες!) από κάθε χρήστη,.
Το 2013 ο Ηλίας Κοκκίνης, ο Αλέξανδρος Τσιφλίδης μαζί με τον Μιχάλη Τζάννε (λίγο αργότερα), μαζεύονται και κάνουν κάτι πρωτοποριακό: ιδρύουν μια start-up που εφαρμόζει τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης με machine learning (όπως τα chatbots!) στον τομέα της μουσικής τεχνολογίας. Την εποχή εκείνη, είναι η πρώτη εταιρία που συνδυάζει την προηγμένη τεχνολογία με τη μουσική.
Η start-up ξεκινά να αναπτύσσεται μέσα σε περίοδο οικονομικής κρίσης: όπου και αν προσπάθησαν να επεκταθούν, όταν ακουγόταν η ελληνική τους προέλευση, οι πόρτες έκλειναν, από τον φόβο τον επενδυτών ότι το τραπεζικό σύστημα της χώρας θα καταρρεύσει.
Το 2016 εμφανίζεται ο Μιχάλης Τζάννες από τη Βοστώνη, ο οποίος επιτρέφοντας στη γενέτειρά του, αποφασίζει να χρηματοδοτήσει την Accusonus, and the rest is history.
Το 2018 η Adobe αγοράζει την τεχνολογία απομάκρυνσης θορύβου της εταιρίας, και ανοίγει την πόρτα για τη start-up να γίνει ορατή και από άλλες εταιρίες του εξωτερικού, έως ότου να φτάσουμε στο 2022 όπου και η Facebook, θυγατρική της Meta, εξαγοράζει πλήρως την εταιρία.
Η εν λόγω start-up αποτελεί μία έκπληξη για όσους δεν έχουν ασχοληθεί με την ελληνική επιχειρηματικότητα, καθώς είναι μία από τις ελάχιστες εταιρίες – τεχνοβλαστούς (spin-off, δηλαδή, start-up που «στήθηκε» για να απηχήσει τα αποτελέσματα ενός ερευνητικού ακαδημαϊκού προγράμματος) που εξαγοράστηκαν από μία τόσο ευρέως γνωστή εταιρία όπως η Samsung.
Πρόκειται για μία νεοφυή επιχείρηση που προέκυψε από το ερευνητικό κέντρο «Αθηνά», το οποίο βρίσκεται σε συνεργασία με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αντικείμενό της είναι η μετατροπή κειμένου σε ομιλία (text to speech), που καθιστά υπαρκτή μία δίοδο επικοινωνίας μεταξύ μηχανών και ανθρώπων.
CEO της start-up ο Αιμίλιος Χαλαμανδάρης, ο οποίος σε συνεργασία με τους Πύρρο Τσιακούλη, Σπύρο Ράπτη και Σωτήρη Καραμπέτσο δημιούργησαν την εταιρία το 2006. Άτομα παθιασμένα με τις τεχνολογίες φωνής, εστιασμένα στη διευκόλυνση της επικοινωνίας ανθρώπων και υπολογιστών, με εφαρμογές αναγνώρισης φωνής και μετατροπής text to speech.
Τα παραδείγματα των start-up εταιριών αυτών δείχνουν την χαρακτηριστική κατεύθυνση που οι εξελίξεις καλούν την ελληνική επιχειρηματικότητα να ακολουθήσει.
Είτε αφορά σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα οι καρποί του οποίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν με εμπορικούς σκοπούς, είτε για την παρέα ορισμένων τεχνολόγων μουσικής που διαπίστωσαν ότι είχαν στα χέρια τους έναν μικρό θησαυρό, η πρωτοτυπία στο χώρο του business που μπορεί να αγνοείται στα εγχώρια εδάφη, αγκαλιάζεται και αγοράζεται σαν χρυσός.
Εταιρίες οι οποίες έχουν παρουσία στο χώρο και μία διαφορετική τεχνογνωσία σχετικά με την αξιοποίηση των start-up φαίνεται να κοστολογούν το μέλλον της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα ως πολύτιμο.