Τέχνες

Τα μουσεία της Βιέννης κάνουν ντεμπούτο στο OnlyFans

Νόμιζες ότι τελειώσαμε με το OnlyFans; Χα! Ξανασκέψου το. Η πλατφόρμα μπήκε ξανά στο προσκήνιο, εξαιτίας μιας πολύ ιδιαίτερης εξέλιξης. Τα μουσεία της Βιέννης απέκτησαν λογαριασμό στο OnlyFans, μέσω του Τουριστικού Συμβουλίου της Βιέννης. Σε αυτό το άρθρο θα ήθελα να προβληματιστούμε παρέα για τη συζήτηση που έχει ανοίξει τον τελευταίο καιρό σχετικά με την λογοκρισία που φαίνεται να επιβάλλουν σε αρκετές περιπτώσεις τα social media. Αλλά θα ήθελα να θέσω και έναν ακόμη, προσωπικό προβληματισμό.

Όμως, ας αρχίσουμε από τα βασικά.

Τι οδήγησε το Συμβούλιο στην απόφαση

Τα μουσεία της Βιέννης κάνουν ντεμπούτο στο OnlyFansΤι ήταν αυτό που οδήγησε το Συμβούλιο στην απόφαση να δημιουργήσει έναν τέτοιο λογαριασμό για τα μουσεία της Βιέννης; Λοιπόν, φαίνεται πως μουσεία όπως το Albertina και το Leopold έχουν αντιμετωπίσει στο παρελθόν, και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν, προβλήματα με τη δημοσίευση ορισμένων έργων στα social media. Συγκεκριμένα, τα έργα που έχουν να κάνουν με γυμνά σώματα λογοκρίνονται από τις πλατφόρμες.

Ο λογαριασμός του Albertina στο TikTok μπήκε σε αναστολή και έπειτα μπλοκαρίστηκε επειδή ανέβασε έργα του Ιάπωνα φωτογράφου Nobuyoshi Araki. Αντίστοιχα, το 2019 το Instagram έκρινε ότι ένας πίνακας του Rubens δεν συμμορφωνόταν με τους κανόνες της κοινότητας οι οποίοι απαγορεύουν κάθε είδους γυμνό.

Αλλά τα social media δεν τα έχουν βάλει μόνο με τα μουσεία της Βιέννης. Το Instagram αφαίρεσε και φωτογραφίες μιας έκθεσης που αναρτήθηκαν από το Boston’s Museum of Fine Arts, το 2017, για τον ίδιο λόγο. Το 2011, το Facebook απενεργοποίησε το λογαριασμό του καθηγητή Frédéric Durand-Baïssas επειδή πόσταρε μια φωτογραφία του πίνακα L’Origine du Monde (The Origin of the World) του Gustave Courbet (μια πολύ κοντινή παρουσίαση του αιδοίου και της κοιλιάς μιας ξαπλωμένης γυναίκας). Και υπάρχουν πολλές ακόμη αντίστοιχες περιπτώσεις.

Τα μουσεία της Βιέννης αντιστέκονται

Με την απόφαση του Συμβουλίου, τα μουσεία της Βιέννης αντιστέκονται απέναντι στη λογοκρισία που επιβάλλουν τα social media στην τέχνη. Εξάλλου, η Βιέννη φιλοξενεί καλλιτέχνες (όπως οι Egon Schiele and Koloman Moser) που αμφισβήτησαν τα όρια του τι θεωρείτο αποδεκτό στην εποχή τους. Με τη σειρά τους, τα μουσεία της Βιέννης αμφισβητούν τα όρια που θέτουν τα social media, αναδεικνύοντας το πρόσωπο μιας προοδευτικής Βιέννης.

Το OnlyFans, όντας μια πλατφόρμα που δεν θέτει περιορισμούς στο περιεχόμενο που μπορούν οι χρήστες να δημοσιεύσουν, αποτέλεσε το κατάλληλο εργαλείο για αυτό. Βέβαια, ακόμη και το OnlyFans ανακοίνωσε ότι θα απαγόρευε το σεξουαλικό περιεχόμενο. Μια ανακοίνωση που ανακάλεσε, μετά από το ξέσπασμα των χρηστών.

Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρει η Helena Hartlauer, μια εκπρόσωπος του Συμβουλίου, τα πολιτιστικά ιδρύματα της πόλης αδυνατούν σχεδόν απόλυτα να χρησιμοποιήσουν έργα τέχνης με γυμνό για προωθητικές ενέργειες. Ωστόσο, ορισμένα από αυτά τα έργα είναι εικονικά αριστουργήματα τα οποία δεν είναι δυνατόν να μην προωθούνται.

Αυτή η προβληματική σχέση των social media με την τέχνη, ανοίγει έναν τεράστιο και πολύ σημαντικό διάλογο.

Περί λογοκρισίας

Η λογοκρισία στην τέχνη δεν είναι κάτι καινούργιο. Υπήρχε ήδη από όταν η Καθολική Εκκλησία προσπαθούσε να κάνει πλύση εγκεφάλου στους πιστούς της. Το πρόβλημα είναι το ποιος τελικά θέτει τα όρια του τι είναι επιτρεπτό σήμερα.

Στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ο αλγόριθμος καθορίζει τι παραβιάζει τους κανόνες, προτού υπάρξει ανθρώπινη παρέμβαση. Προφανώς, ο αλγόριθμος δεν μπορεί να ξεχωρίσει τι είναι τέχνη και τι όχι, αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνο αυτό.

Ακόμη και αν αναγνωριστεί κάτι ως τέχνη, διαγράφεται. Άρα, προκύπτει ένα άλλο μεγάλο ζήτημα το οποίο είναι ότι τα social media έχουν τον απόλυτο έλεγχο. Όλοι είναι στα social media. Επομένως, δεν γίνεται να μην τα χρησιμοποιούν οι καλλιτέχνες, τα ιδρύματα και όλοι γενικά για διαφήμιση.

Αλλά έτσι όπως έχει διαμορφωθεί το τοπίο, οι καλλιτέχνες θα αρχίσουν στο τέλος να αυτολογοκρίνονται για να μπορούν να προωθήσουν τη δουλειά τους. Κάτι που, φυσικά, δεν είναι πραγματική καλλιτεχνική έκφραση.

Ένας προβληματισμός

Είναι πολύ θετικό που βρέθηκε μια λύση για τα μουσεία της Βιέννης. Εντούτοις, προσωπικά προβληματίζομαι και λίγο. Είναι πράγματι το OnlyFans η κατάλληλη πλατφόρμα για όλα αυτά;

Παρά το γεγονός ότι δεν δημιουργήθηκε για να φιλοξενήσει αποκλειστικά πορνογραφικό περιεχόμενο, αυτός είναι ο λόγος που η δημοφιλία του αυξήθηκε ραγδαία. Είναι αυτό το κατάλληλο περιβάλλον για να φιλοξενήσει έργα μεγάλων καλλιτεχνών;

Είναι πολύ συντηρητική αυτή η σκέψη; Ότι ενδεχομένως η εξύψωση (ή η ρεαλιστική και ωμή απεικόνιση) του ανθρώπινου σώματος μέσω της τέχνης δεν θα ταίριαζε δίπλα από ένα συγκεκριμένο είδος περιεχομένου στο OnlyFans; Μπορεί και να είναι υπερβολικά συντηρητική.

Από την άλλη πλευρά, η τέχνη πρέπει να προβληθεί. Με κάθε μέσο. Χωρίς περιορισμούς. Να φωνάζει για να ακουστεί. Συνεπώς, αν χρειάζεται το OnlyFans για να εξασφαλιστεί η ελευθερία της έκφρασης, η ίση προβολή και η ίση πρόσβαση στην τέχνη, ας είναι.

Περισσότερα

Γράψτε ένα σχόλιο...

Back to top button
GDPR Cookie Consent with Real Cookie Banner

Adblock Detected

Υποστηρίξτε την δουλειά μας απενεργοποιώντας το adblock για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να γράφουμε για εσάς ποιοτικό περιεχόμενο.